ماموریت ما

در ولینو، ماموریت ما این است که یک سرویس درمانی قابل دسترس و مقرون به صرفه را در دستان هر فردی در کل دنیا قرار دهیم. لطفا این شرایط را با دقت بخوانید تا آنها را درک کنید. این شرایط تمام خدماتی را که ما از طریق برنامه مراقبت های بهداشتی و یا سایر پلت فرم ها (برنامه) و وب سایت به شما ارائه می دهیم، می پردازیم. هر گونه اشاره به "ولینو"، "مان"، "ما" و "شرکت" اشاره به پلتفرم ولینو، یک محصول شرکت ویرا دارو دیلمان ثبت شده در ایران (به شماره ثبت) می باشد. این اصطلاحات همچنین تمامی صفحات مجازی مربوطه به ولینو را پوشش می دهد. هنگامی که از خدمات ما استفاده می کنید، متخصصان درمانی از کشور ایران به شما خدمت رسانی می کنند. در اینجا شرایط و ضوابط استفاده از سرویس ها و خدمات ما ارائه شده است. این شرایط را بخشی از ثبت نام حساب کاربری خود بدانید. ممکن است ما شرایط را به روز رسانی کنیم و اگر حقوق شما تغییر کند، ما در اصرع وقت آن را به شما اطلاع رسانی خواهیم کرد. اگر شما با شرایط اصلاح شده موافقت نکنید یا نتوانید با آن موافقت کنید، نباید از برنامه یا وبسایت ما استفاده کنید. اگر بعد از اصلاحیه ها، همچنان به استفاده از برنامه یا وب سایت ما ادامه دهید، این شرایط را به عنوان اصلاحیه پذیرفته اید.

راه کار ما ساده است، ما اینجا هستیم تا به شما خدمت کنیم و تلاش کنیم تا بهترین تجربه ممکن در دریافت خدمات سلامت را داشته باشید. ما خودمان را به بالاترین استانداردهای قانونی و اخلاقی متعهد می کنیم و از تماس های شما با ما قدردانی می کنیم، اگر شما هر گونه سؤال یا ایده ای دارید، می توانید از طریق راه های ارتباطی زیر با ما تماس بگیرید:
شماره تلفن: 46106212-021
ایمیل: info@wellinno.ir
ما به شما یادآوری می کنیم که مشاوره پزشکی و بهداشتی را از طریق مشاوره تصویری، صوتی و پیام متنی ارائه می دهیم. شما همیشه باید تحت نظر یک پزشک واجد شرایط باشید. اگر فکر می کنید به خدمات اورژانسی نیاز دارید، باید بلافاصله با پزشک یا اورژانس تماس بگیرید. برخی از شرایط برای مشاوره از راه دور مناسب نیستند و توصیه می کنیم قبل از استفاده از سرویس ها، شرایط آن را بررسی کنید. ما برای ارائه خدمات به اطلاعات خاصی از شما نیاز داریم. این برنامه برای مدیریت اورژانس های پزشکی مناسب نیست. این نرم افزار برای استفاده افراد زیر 15 سال مگر با نظارت خانواده مناسب نیست.

درباره ما

ما خدمات بالینی را با استفاده از کادردرمان واجد شرایط در ایران و از طریق مشاوره های ویدیویی و صوتی و خدمات اطلاعاتی را از طریق ابزارهای موجود در نرم افزار ارائه می دهیم. خدمات ما شامل مشاوره های درمانی، خدمات نرم افزاری مراقبت های درمانی و نیز خدمات اطلاعاتی می باشد.

خدمات ما

چه خدماتی را ما پوشش می دهیم، و چه چیزی شما هنگام استفاده از این خدمات نیاز دارید بررسی کنید:
ما خدمات خود را با استفاده از برنامه ولینو و وب سایت هایمان و روش های ارتباطی مانند ایمیل، ارائه می دهیم. خدمات ما عبارتند از:
تماس تصویری و صوتی از راه دور؛
منابع علمی دارویی و درمانی؛
توانایی پرسیدن سوال از کادر درمان اختصاصی خود؛
کادر درمان ما ما ممکن است با استفاده از خدمات ما دستورات درمانی (orders) یا در صورت نیاز دارو تجویز کنند؛
دسترسی به پرونده های سلامت؛
راه کارهای متنی مدیریت شرایط اورژانسی؛
و دسترسی به سایر ابزارهای موجود در نرم افزار های ما که مراقبت های درمانی را ارائه می دهند.
در بعضی از شرایط پزشکی، مشاوره های راه دور از طریق خدمات ما مناسب نیست و نیز اگر مطمئن نیستید که آیا شما می توانید از طریق خدمات درمانی ما توضیحاتی در مورد نیازهای پزشکی خود دست پیدا کنید یا خیر بهتر است به صورت شخصی و فیزیکی به پزشک مراجعه کنید. در ضمن تمام خدمات در حال حاضر فقط به زبان فارسی ارائه می شود.
شما نباید از خدمات ما در شرایط اضطراری استفاده کنید، یا اگر شرایطی دارید که می دانید معاینه فیزیکی لازم است.
تمام خدمات ما، مانند توصیه های پزشکی، تشخیص و یا درمان، بر اساس اطلاعات وارد شده شما و نظر کادر درمان اختصاصی خودتان می باشد. اقدامات شما، مانند شروع مصرف یک دارو یا متوقف کردن مصرف آن و در نتیجه تاثیر بر سلامتی شما و نیز سایر اقدامات شما در پی تشخیص حاصل از مشاوره بر عهده کادر درمان مربوطه می باشد و ما در رابطه با خروجی خدمات ارائه شده هیچ ضمانتی ارائه نمی دهیم.
به شما توصیه می کنیم که یک پزشک یک داروساز و یک دندان پزشک عمومی را در کادر درمان خودتان قرار دهید و پیوسته درباره شرایط و وضعیت پزشکی خودتان از آنها مشاوره بگیرید.
خدمات درمانی ما با استفاده از متخصصان با تجربه در حوزه علوم پزشکی انجام می گیرد. اگر فکر می کنید که خدمات ما این استاندارد را برآورده نکرده است، لطفا در اسرع وقت با ما تماس بگیرید.
کادر درمان ثبت نام شده در پلتفرم ما تماما واجد شرایط و نیز داری کد نظام (پزشکی، دندان پزشکی و داروسازی) می باشند. که متعهد به ارائه خدمات با توجه به بهترین روش درمانی و استانداردهای حرفه ای روز دنیا می باشند. در پلتفرم ما دانشجویان رشته های علوم پزشکی مشاوره و خدمات درمانی نمی دهند و نیز دارو تجویز نمی کنند و فقط می توانند از امکانات اطلاعاتی و منابع ما استفاده نمایند.

آنچه که ما از شما برای ارائه خدمات نیازمندیم

فقط در صورتی خدمات را مطابق با شرایط ذکر شده ارائه می دهیم که اطلاعات مورد نیاز برای خدمت رسانی به شما را به درستی در اختیار داشته باشیم. شما باید به نکات زیر دقت کنید، در غیر این صورت ما و نیز کادر درمان اختصاصی شما مسئولیتی در قبال سلامتی شما نداریم:

  • هر گونه اطلاعاتی که به ما ارائه داده اید یا وارد برنامه کرده اید دقیق و درست متناسب با قوانین مستند سازی باشد؛
  • شما به هر گونه دستورالعمل مربوط به استفاده از هر گونه دارو یا محصولات بهداشتی که کادر درمان مورد قبول شما توصیه می کند یا تجویز می کند (از جمله در مورد استفاده از تاریخ) توجه کنید و انجام دهید؛
  • شما هر گونه اثرات جانبی یا غیر منتظره درمان که کادر درمان مورد قبول شما توصیه کرده است را گزارش دهید؛
  • شما هر گونه دارویی را که برای شما توسط کادر درمان مورد قبول شما توصیه می کند تجویز می شود، نگهداری می کنید و به دیگران (به ویژه کودکان) اجازه نمی دهیم از آنها استفاده کنند؛
  • اگر شما اطلاعات نادرست یا ناقص وارد کرده باشید، به ما اطلاع می دهید؛
  • شما از خدمات ما فقط برای خودتان استفاده می کنید.
ما برای تکمیل و ثبت دقیق پرونده سلامت شما، به اطلاعات، وضعیت پزشکی فعلی و شخص خودتان تکیه می کنیم. بنابراین لطفا بیش از یک بار در پلتفرم ما ثبت نام نکنید.

الزامات فنی برای استفاده از اپلیکیشن

این نرم افزار از سیستم عامل و تبادل داده های خاصی استفاده می کند و توصیه می شود به موارد زیر توجه فرمایید.

  • این برنامه تنها در سیستم عامل اندروید (Android) و در نسخه های بالاتر از (Android v1.0) اجرا می شود. برنامه به یک اتصال 4G و یا سریعتر برای انتقال داده نیاز دارد و در اتصالات 3G، GPRS یا EDGE ممکن است کیفیت ارائه خدمات کاهش یابد.
  • توصیه می کنیم از شبکه بیسیم برای دسترسی به برنامه استفاده کنید، و در صورت امکان از شبکه بی سیم با امنیت WPA-2 استفاده کنید.
  • ممکن است به روز رسانی های برنامه در هر زمانی انجام شود، توصیه می کنیم که از آخرین نسخه برنامه استفاده کنید تا بتوانید از آخرین امکانات برنامه استفاده نمایید. زمانی که آخرین نسخه برنامه را دانلود و اجرا کرده اید، تمام شرایط جدید ما را پذیرفته اید.

کودکان و خدمات ما

بزرگسالان می توانند از خدمات ما به نمایندگی از کودکان استفاده کنند، اما کودکان نباید از خدمات ما به تنهایی استفاده کنند.

  • کودکان زیر 15 سال میتوانند یک حساب کاربری که توسط یک والد یا سرپرست قانونی ایجاد شده است، داشته باشند. در صورتی که والدین یا سرپرست قانونی پیوسته بر استفاده فرزند از خدمات ما نظارت داشته باشند.
  • در صورت عدم رعایت موارد فوق ممکن است خدمات مان به شما را تعلیق کنیم یا حساب کاربری را مسدود کنیم.

فروش محصولات

در آینده ما خدماتی را ارائه می دهیم که خرید از فروشندگان لوازم بهداشتی و آرایشی که با ما همکاری می کنند همچنین گجت های هوشمند طراحی شده توسط ما را امکان پذیر می کند.

داروها

چطور داروها تجویز می شوند.
در ایران... تمام پزشکانی که برای ارائه نسخه از طریق پلتفرم شرکت کرده اند، متعهد شده اند که دستورالعمل های پزشکی در مورد تجویز راه دور، استانداردهای اساسی کیفیت و ایمنی را رعایت نمایند. و در ضمن یک کپی از نسخه های ایجاد شده در پرونده سلامت هر فرد ذخیره خواهد شد. نسخه های ارائه شده، نسخه های خصوصی خواهد بود. یک نسخه خصوصی هزینه دارو (ها) تجویز می شود. این قیمت توسط داروخانه تعیین شده است و مستقل از پلتفرم ما میباشد. بيمار هيچ گونه تعهدي براي خريد دارو از یک داروخانه خاص ندارد.

نظارت بر خدمات

آنچه خدمات مانیتورینگ یا نظارت انجام می دهد، چیزی است که شما می توانید به آن متکی باشید و در صورت نیاز از آن استفاده نمایید.
داده های شما در برنامه برای نظارت بهتر و دقیق تر در دیتابیس ذخیره می شوند:

  • به صورت دستی توسط شما؛
  • از طریق تبادل داده برنامه با سرور؛
  • از طریق داده های دریافت شده یا وارد شده از طریق دیگر قسمت های برنامه، به عنوان مثال نتیجه انجام یک آزمایش، نسخه یا مشاوره.
  • برای انجام امر نظارت ممکن است اطلاعات خاص مربوط به شما که در دیتابیس ذخیره شده است (مثلا گروه خونی) مورد بررسی قرار بگیرد تا در صورت بروز هرگونه مشکل از این اطلاعات برای تایید اعتراض شما استفاده شود.
  • به منظور بهبود کیفیت خدمات و نیز حفظ حقوق کاربران، تمامی مراحل درمان برای پیگیری های بعدی در پلتفرم ولینو به صورت کدگزاری شده ذخیره خواهد شد.

تغییرات در این شرایط

اگر این شرایط و ضوابط تغییر کنند چه اتفاقی می افتد.
ممکن است ما گاهی اوقات این ضوابط را تغییر دهیم، مثلا زمانی که قوانین مربوط به خدمات ما تغییر می کنند تا اطمینان حاصل شود که خدمات ما امن و اطلاعات شما امن است یا زمانی که ما خدمات یا هزینه های ما را به روز می کنیم یا اصلاح می کنیم. اگر ما این شرایط و ضوابط را تغییر دهیم، حقوق یا تعهدات شما نیز تحت تاثیر قرار می گیرد، به همین دلیل در اصرع وقت به شما اطلاع خواهیم داد.

ضبط مشاوره

ما مشاوره های تصویری و صوتی را ذخیره نمی کنیم.
ما مشاوره خود را با ما ضبط نمی کنیم. به منظور حفظ حریم خصوصی و امنیت تصاویر و صدای شما، ما این داده ها را در هیچ سروری ذخیره نمی کنیم.

محدودیت های خدمات ارائه شده

گاهی اوقات شما قادر به دریافت خدمات نخواهید بود.
ممکن است تحت تاثیر رویدادهای خارج از کنترل ما نظیر قطعی اینترنت یا از دسترس خارج شدن سرور ها، قادر به ارائه خدمات به شما نباشیم. در صورت رخ دادن چنین اتفاقی، ما درقبال شما مسئول نیستیم. اما اگر این اتفاق ها و یا نظیر آن ها کنترل شده و به اختیار ما باشد، در اصرع وقت به شما اطلاع رسانی خواهیم کرد. ما اقدامات فنی و منطقی را برای به حداقل رساندن اختلال در سرویس های ما انجام خواهیم داد.

قیمت و پرداخت

چگونه قیمت ما را برای خدمات ما پرداخت می کنید و چگونه به ما پرداخت می کنید.
قیمت خدمات ما با توجه به زمان تعهد ما به ارائه خدمات، در برنامه تعیین می شود. قیمت ما ممکن است در هر زمان تغییر کند، اما تغییرات قیمت بر هیچ یک از خدماتی که قبلا سفارش داده اید تاثیر نمی گذارد. در تمامی موارد هزینه ها شامل مالیات بر ارزش افزوده می باشند، مگر اینکه خلاف آن اعلام شود. شما می توانید برای استفاده از خدمات با استفاده از کارت اعتباری عضو شبکه شتاب هزینه ی خدمات ارائه شده را پرداخت نمایید.

  • اشتراک ماهانه قابل پرداخت قبل از دریافت خدمات مورد نظر برای راحتی شما و نیز تخیفیف در این نوع پرداخت پیشنهاد می کنیم از این نوع اشتراک استفاده نمایید.
  • پرداخت هزینه به ازای دریافت خدمات، در هر دو حالت اگر هزینه مورد نظر را پرداخت نکنید، امکان ارائه خدمات به شما وجود ندارد.
هزینه هر پیام(70 کاراکتر) کمتر از هزینه یک پیام کوتاه و به مبلغ 70 ریال می باشد
هزینه تماس تصویری و صوتی طبق نرخ تعیین شده توسط کادر درمان در هر دقیقه، از حساب شما کسر خواهد شد

مسئولیت ما به شما

از آنجا که این شرایط و ضوابط بخشی از یک توافق نامه قانونی است، اگر خدمات ما با این شرایط مطابقت نداشته باشد. ما هزینه های شما را جبران نخواهیم کرد.

  • ما مسئول جبران خسارات یا مرگ ناشی از غفلت کادر درمان به شما نیستیم. ما همچنین مسئول خسارت های غیر مستقیم، حادثه ای یا عواقب ناشی از آن نخواهیم بود و تماما این موارد مربوط به کادر درمان می باشند.
  • در صورتی که از دستورالعمل های ذکر شده برای حفظ امنیت حساب کاربری خود پیروی نکنید، ما درباره از دست دادن یا دسترسی غیرمجاز به داده های شما مسئولیتی نخواهیم داشت.

استفاده از مجوز و اپلیکیشن ما

شما مجاز به توزیع و ارسال برنامه به دیگران هستید اما مجاز به کپی برداری از آن نیستید.

  • ما مجوز محدودی را برای دسترسی و استفاده شخصی از برنامه به شما اعطا می کنیم و نه برای تغییر آن، به جز با موافقت نامه کتبی شرکت ما. این مجوز شامل هیچ گونه فروش مجدد یا استفاده تجاری از برنامه یا محتویات آن نمی شود. هر گونه استفاده مشتق شده از برنامه یا محتوای آن؛ یا با استفاده از داده کاوی، روبات ها یا ابزار جمع آوری داده کاملا غیر مجاز می باشد و پیگرد قانونی دارد.
  • هر گونه استفاده غیر مجاز، مجوز ارائه شده توسط شرکت ما را لغو خواهد کرد.
  • اگر یک نرم افزار منبع باز در برنامه گنجانده شود، شرایط مجوز منبع باز ممكن است برخی از شرایط مندرج در این بخش را لغو كند.

لغو

شما می توانید توافقنامه خود را با ما و اشتراک خود را نیز پس از گذشت 14 روز از تاریخ شروع اشتراک خود لغو کنید. هزینه هر ملاقات که توسط پزشکان از طریق خدمات درمانی ما انجام شده است، از اعتبار شما کسر خواهد شد.
اگر می خواهید توافقنامه خود را تحت شرایط خاص لغو کنید، باید با شماره تماس ما 021 ارتباط برقرار نمایید.

شکایات و اختلافات

در صورت شکایت در مورد خدمات ما چه اتفاقی می افتد.

  • شما همیشه می توانید از طریق تماس تلفنی یا ارسال ایمیل، همیشه با ما در تماس بگیرید.
  • در صورت شکایت در مورد خدمات ما، لطفا شکایت خود را با ما درمیان بگذارید، در اصرع وقت پیگیری خواهد شد.
  • اگر مایلید شکایتی رسمی در مورد خدمات ما داشته باشید، می بایست در قالب یک نامه کتبی شکایت خود را به ما اعلام نمایید. نامه خود را در اصرع وقت به کد پستی زیر ارسال نمایید: 44319
  • ما نتیجه تحقیقات مان را در مورد شکایت شما از طریق راه های ارتباطی اعلام شده توسط شما اعلام خواهیم کرد. و یک فرصتی برای بحث در مورد آن با شما برنامه ریزی خواهیم کرد.

سایر شرایط مهم

مقررات پایانی وبخش های مختلف سامانه:
این توافقنامه برای اجرای خدمات درمانی بین ما و شماست و هیچ کس دیگری در آن دخیل نیست. فقط شما می توانید حقوق خود را در پی این توافقنامه مطالبه کنید.

پرونده پزشکی بیماران

برای بیمار
مدارک پزشکی شامل داده های مربوط به خدمات درمانی و بهداشتی گذشته و فعلی و مستندات دست اندرکاران بهداشت،در مورد وضعیت فعلی بیمار به شکل یافته های فیزیکی، نتایج تشخیصی و اقدامات درمانی و واکنشهای بیمار می باشد. از آنجا که دست اندرکاران بهداشت در طول یک دوره درمانی به تعدادی از افراد مراقبت ارائه می دهند انتظار نمی رود که جزئیات بیماری هر بیمار و پاسخگویی به درمان را به خاطر بیاورند.
برای پزشک
1. ابزاری برای برقراری ارتباط
2. ایجاد هماهنگی و پیوستگی
3. باعث بهبود مدیریت مراقبت
4. ابزاریبرای حمایت و دفاع از حق خود در مراجع قضایی
5. ابزار آموزشی برای پزشکان

برای ارائه دهنگان مراقبت بهداشتی

مدارک پزشکی اطلاعاتی را برای کمک به همه دست اندرکاران مراقبت از بیمار در طول یک دوره مراقبت و مراجعات بعدی به یک موسسه ارائه خدمات تهیه می کند. مدارک، مراقبت ارائه شده توسط همه اشخاص را مستند می کند. بنابراین از حقوق قانونی آنها حمایت می کند. همه دست اندرکاران ممکن است برای آموزش خود مدارک پزشکی بیمارانی که مراقبت،دریافت نموده اند را مرور کنند.

برای سامانه ولینو

1. ارزیابی کار اعضاء تیم مراقبت
مدارک پزشکی داده هایی را جهت ارزیابی کار دست اندرکاران درمانی و بهداشتی که در یک مرکز مراقبت بهداشتی کار می کنند و امکان ارزیابی استفاده از منابع خدماتی مانند تجهیزات تشخیصی ویژه و خدمات ارائه شده به وسیله موسسه را ایجاد می کندو مدارک در بررسی های مربوط به گواهی ها، و نیز ارزیابی مراقبت های ارائه شده از سوی موسسات و تعیین تطابق با استاندارد مربوط،مورد استفاده قرار می گیرد.
2. دفاع از حقوق بیمار، (بیمارستان) و تیم ارائه خدمات

برای مراجع قضایی

1. رسیدگی به شکایات 2. دسترسی به حقایق مستند 3. اجرای عدالت

شرکت های بیمه

سامانه ولینو داده ها را برای گزارش تشخیصی یا دلایل مواجهه با مراقبت درمانی و بهداشتی و اقدامات انجام شده برای یک بیمار جهت بازپرداخت شرکتهای بیمه استخراج می کنند. از آنجا که مدارک مراقبت ارائه شده را به صورت مستند ارائه می کند می تواند در صورت لزوم برای حمایت از موسسات در شکایات،مورد استفاده قرار گیرد.

دانشگاه علوم پزشکی

1. جهت برنامه ریزی 2. تهیه برنامه های آموزشی 3. انجام طرح های پژوهشی

وزارت بهداشت

1. شناسایی میزان بروز و شیوع بیماری های جسمی و روحی و روانی 2. بهره گیری از اطلاعات جهت سیاست گذاری در بخش سلامت

انواع داده های موجود در پرونده های پزشکی

مدیریتی هویتی بالینی

استانداردها در خصوص مدارک پزشکی

مستند سازی هر فردی که در پرونده اطلاعاتی را ثبت می کند، باید دارای اعتبار نامه یا مدرک باشد یا مطابق با سیاست های (موسسه) سامانه ولینو حق و اجازه ثبت اطلاعات(شماره ی نظام پزشکی در تمامی حوزه های موجود در سامانه ولینو) در پرونده را دارا باشد. در تمام فرم ها باید نام بیمار و شماره پرونده،در پرونده الکترونیک درج و سپس ثبتیات مربوط به بیمار در آن مستند شود. هر کدام از موارد ثبت شده در پرونده های پزشکی باید توسط ثبت کننده تصدیق و تایید شود. موارد ثبت شده نباید توسط کسی غیر از نویسنده تایید،امضاء یا ممهور شود.
روش های تایید ثبتیات:

  • امضا
  • امضا باید حداقل شامل حرف اول نام و نام خانوادگی و عنوان ( اعتبار نامه یا مدرک) فرد باشد. در مواقعی که، دو فرد دارای نام و نام خانوادگی و حرف اول مشابه هستند، باید از امضای کامل خود استفاده کنند
  • امضا فاکس یا کپی شده
  • باید امضا کپی شده موجود در مدارک پزشکی با امضا اصلی قابل بازیابی باشد.

استفاده از اختصارات

اختصارات مورد قبول سامانه ولینو، تنها اختصارات آمده در آخرین نسخه رفرنس های علمی، تشخیصی، درمانی دارویی به شرح زیر می باشند:

  • Baillier 's abbreviations in medicine
  • Merriam-Webster's Medical dictionary
  • Dorland's medical dictionary

انسجام موارد ثبت شده

محرمانگی

محیطی که در آن اطلاعات بیمار نگهداری می شوند، مطابق با قانون، اعتباربخشی، صدور گواهی، جزو املاک سامانه ولینو و متخصصان مراقبت درمانی و بهداشتی ولینو می باشد. داده های هویتی و اطلاعات مراقبت درمانی و بهداشتی ، صرف نظر از محیطی که در آن اطلاعات نگهداری می شود، متعلق به بیمار می باشد و متعاقبا باید محفوظ باقی بماند.

دسترسی به مدارک پزشکی

فقط در برخی محدودیت های قانونی بیمار و نماینده وی حق دسترسی به پرونده، تهیه کپی پرونده خود را با ارائه درخواست کتبی مورد تائید شرکت ویرادارو دیلمان و پرداخت کپی مناسب، دارا می باشد. بیمار یا نماینده قانونی وی، بر اساس درخواست کتبی می توانند به تمام پرونده های خود در عرض 7 روزکاری (به جز روزهای تعطیل) دسترسی داشته باشند. در مواقعی که درخواست مبنی بر کپی پرونده وجود داشته باشد، ولینو بعد از 7 روز، با هزینه استاندارد در این زمینه اقدام می کند.

امنیت پرونده های پزشکی

ولینو برای حفظ پرونده های پزشکی و اطلاعات بهداشتی در زمان بروز حوادث و بلایای طبیعی، از سرور های ایمن شده استفاده نموده است. و نیز به صورت منظم و دوره ای یک نسخه پشتیبان الکترونیک از تمامی پرونده های پزشکی تهیه می شود که تمامی ملاحضات تامین امنیت فیزیکی کاملا رعایت شده است.

مدت نگهداری اطلاعات بهداشتی

مدارک پزشکی به مدت 15 سال نگهداری می شوند و به دلیل محدودیت های مالی و ذخیره اطلاعات پس از سپری شدن این مدت زمان تصویب شده مدت نگهداری، امحا می شوند.

قانون مجازات اسلامی

تمامی کاربران(کادردرمان درتمامی حوزه ها و کاربران عادی یا بیماران) با تائید این توافق نامه قوانین جزای اسلامی را میپزیرند. در ادامه به برخی از مفاد مهم اشاره می شود:
الف) ماده 56:
اعمال زیر جرم محسوب نمی شود. بند 2: هر نوع عمل جراحی یا طبی که شروع با رضایت شخص یا اولیاء یا سرپرستان یا نمایندگان قانونی آنها و رعایت موازین فنی و علمی نظامات دولتی انجام شود،در موارد فوری اخذ رضایت ضروری نخواهد بود.
ب) ماده 60:
چنانچه طبیب قبل از شروع درمان یا اعمال جراحی از مریض یا ولی او برائت حاصل نموده باشد. ضامن خسارت جانی، یا مالی یا نقص عضو نیست و در موارد فوری که اجازه گرفتن ممکن نباشد طبیب ضامن نمی باشد.
ج) ماده 319:
هرگاه طبیبی گرچه حاذق و متخصص باشد در معالجه هایی که شخصا انجام می دهد یا دستور آن را صادر می کند هر چند با اذن مریض یا ولی او باشد، باعث تلف جان یا نقص عضو یا خسارت مالی می شود ضامن است.
د) ماده 322:
هرگاه طبیب یا بیمار و مانند آن قبل از شروع به درمان از مریض یا ولي او یا از صاحب حیوان برائت حاصل نماید، عهده دار خسارت پدید آمده نخواهد بود. مفاد 295،495،496،497،412،413،414،415،416 و تمام تبصره هایشان.

اصول مستند سازی

تمامی کاربران(کادردرمان درتمامی حوزه ها و کاربران عادی یا بیماران) با تائید این توافق نامه قوانین مستندسازی را میپزیرند. عيني بودن: حقايق را ثبت كنيد و نظرات شخصي خود را حين مستندسازي منعكس نكنيد. به وسيله مستندسازي، چيزهايي كه ديده، شنيده يا لمس مي شوند، بايد واضح و بدون سمت گيري باشند. علايم و نشانه ها را شرح دهيد دقيقا آنچه را كه مشاهده مي كنيد شرح دهيد و آنچه را كه مي بينيد مستند كنيد. ( فعاليت بيمار را شرح دهيد نه آنچه را كه فكر مي كنيد) صريح بودن: براي ثبتيات، بايد از بيان صريح، به جاي گفته هاي كلي و مبهم استفاده شود. حدسيات و گمان ها را مستند نكنيد. ثبتيات بايد حاوي اطلاعات واقعي و حقيقي باشند.نمونه اي از عبارات كلي و مبهم «بيمار خوب بود، ظاهراً وضعيت خوبي دارد، وضعيت متعادل، مناسب و طبيعي و غيره». از نقل قول مستقيم استفاده شود: لزوما از كلمات دقيق بيمار استفاده كنيد و نقل قول مستقيم بيمار را بنويسيد. بين كلمات بيمار از آنچه شما مشاهده كرده ايد با قرار دادن نقل قول بيمار در علامت نقل قول تفاوت قائل شويد . بنابراين سايرين متوجه مي شوند كه جمله داراي علامت نقل قول دقيقا چيزي است كه بيمار گفته است.
مثلا اين مطلب كه خانم حسيني اظهار نمود «من سر درد دارم» مشخص است و درد را توسط بيمار توصيف مي كند. شنيده ها را ثبت نكنيد نظير آنچه كه شخص ديگري درباره بيمار به شما مي گويد. به عنوان مثال همسر خانم حسيني گفت «همسر من غذاي اينجا را دوست ندارد».
اگر ثبت يک امر مقتضی رافراموش كرديد و آنرا بعد از ساير مستندات به پرونده بيمار اضافه كرديد بايستی داده¬ی ثبت شده را به عنوان ورودی دير ثبت شده مشخص كنيد تحت عنوان(Late Entry).
كامل بودن: تمام حقايق و اطلاعات مربوط به يك واقعه، دوره درمان، وضعيت بيمار، پاسخ بيمار به درمان ها و انحرافات از استانداردهاي مربوط به درمان و مراقبت (بخصوص دلايل ايجاد چنين انحرافاتي) بايد مستند شود. بايد اطمينان حاصل شود كه ثبتيات كامل هستند و حاوي تمام اطلاعات حايز اهميت مي باشند.

قوانین مستند سازی ایران

  • خود تان اختصارها را اختراع نكنيد. اختصارات مورد قبول ولینو تنها اختصارات آمده در آخرین نسخه رفرنس های علمی، تشخیصی، درمانی دارویی به شرح زیر می باشند:
    • Baillier 's abbreviations in medicine
    • Merriam-Webster's Medical dictionary
    • Dorland's medical dictionary
  • چنانچه ازاستاندارد بودن اختصار مطمئن نيستيد به رفرنسهاي مربوطه مراجعه كنيد.
  • فرم مربوطه رابا ذكرنام ونام خانوادگي وطبقه شغلي امضاء كنيد.
  • درفرم خط خالي نگذاريد وبراي ثبت اطلاعات بترتيب ازهمه خطوط استفاده كنيد.
  • چنانچه مستند سازي رابرروي يك صفحه جديد ادامه مي دهيد ،كلمه ادامه را نوشته ومجددًا تاريخ وساعت راقبل ازورود داده ها بنويسيد.
  • چنانچه بين داده ها ي ورودي، يك خط خالي قرارگيرد، بايد يك خط تیره در آن فیلد قراردهید.
  • اشتباهات مستند سازي ثبت شود:
  • • چنانچه دچار اشتباه شويد، هرگز آنرا پاك نكنيد، در يك پرانتز ذكركنيد اشتباه (Error) تذكر بايد خوانا باشد. (در سامانه ولینو امکان حذف اطلاعات پزشکی و مستند شده وجود ندارد.)
    • عدم رعایت اين موارد مي تواند به عنوان سرپوشي بر كيفيت پايين مراقبت درماني يا يك اشتباه در مراقبت بيمار تلقي شود.

    همه اطلاعات و اقدامات باید توسط شما در سامانه ولینو ثبت شود. چنانچه پرونده ها تحت بررسی قرار گيرند و يا شما به دادگاه احضار شويد، اگر اطلاعات يا اقدامات انجام شده ثبت نشده باشند، از نظر قانون آن كار انجام نشده است.
  • محرمانه بودن اطلاعات ثبت شده رعايت گردد.
منظور از محرمانه بودن اين است كه مشاهدات ، ارزيابيها و اقدامات درماني ثبت شده تنها بايد در اختيار تيم درماني قرار گيرد و هرگز نبايد با كس ديگري در ميان گذاشته شود.

حقوق و مسئولیت های متقابل پزشک و بیمار

هر بیمار که وارد سامانه ولینو می شود این حقوق را دارد:

  • دریافت پاسخ به درخواست های منطقی و نیازهای درمانی در حدود امکانات و ظرفیت های سامانه ولینو با احترام کامل، بدون توجه به عوامل نژادی، فرهنگی و مذهبی از کادر درمان.
  • دریافت مراقبت محترمانه و با ادب.
  • اختیار در قبول و یا رد تحت معاینه قرار گرفتن، تحت نظر قرار گرفتن و یا درمان شدن بر عهده کادر درمان می باشد.

حقوق بیماران

  • دادن رضایت آگانه در محدوده ای که توسط قانون تعیین شده است.
  • در صورت درخواست، اعلام نام و تخصص پزشک و افرادی که مسئولیت درمان وی را به عهده دارند.
  • در هنگام ثبت نام، مطلع نمودن بیمار از قوانینی که سامانه ولینو در خصوص حقوق و مسئولیت های بیمار دارد.
  • اختیار در عدم قبول مورد تحقیق شدن و اختیار در رد هر مراقبت یا آزمونی که هدف آموزشی یا اطلاع رسانی داشته باشد، تا اینکه هدف درمانی را تعقیب کند.
  • محرمانه تلقی شدن درمان های طبی یا اقدام مراقبتی که در ظرفیت سامانه ولینو می باشد.
  • با درخواست بیمار مشاهده مدارک پزشکی و دریافت رونوشتی از آنها، در حدودی که در قانون اجازه داده شده است.
  • با درخواست بیمار، دریافت رونوشتی از هر نوع هزینه در سامانه ولینو یا هزینه ای که به حساب سازمان حمایت کننده منظور شده است.
  • بیمار حق دارد قبل از معاینات و یا اجرای درمان اطلاعات ضروری در خصوص عوارض احتمالی و یا کاربرد سایر روش ها را در حد درک خود از پزشک معالج دریافت و در انتخاب شیوه نهایی درمان مشارکت نماید.

مسئولیت های بیمار

  • دقت در حاضر شدن در قرار ملاقات یا اطلاع تلفنی به سامانه ولینو، هنگامی که بیمار نمیتواند سر ملاقات حاضر شود.
  • برای فراهم نمودن بهترین خدمات باید اطلاعات کاملی در خصوص مشکلات اخیر بیماری های قبلی، موارد بستری، دریافت دارو، دستورات پیشرفته یا سایر مواردی که به بهبودی بیمار یا مراقبت ارتباط پیدا می کند را ارائه نمود.
  • اگر مطلبی در دستورات یا نگهداری هست که نمی توانید بپذیرید، حتما می بایست سامانه ولینو را از این موضوع مطلع کنید.
  • شما می بایست مقررات سامانه ولینو را به دقت مراعات نمایید.
  • در خصوص سازمان هایی که هزینه خدمات درمانی سامانه ولینو شما را می پذیرد، می بایست اطلاعات کافی در اختیار بگذارید.
  • بیماران در مقابل عملکرد خود مسئول هستند.